2010-05-31

Afghanistan anklagar norsk hjälporganisation för att missionera

Dagen skriver:
"Afghanska myndigheter anklagar norska Kirkens Nödhjälp för att missionera för kristendom - ett brott som kan ge dödsstraff."

2010-05-30

Storm efter flyttad skolavslutning

Från Dalarnas Tidningar:   "En folkstorm har blossat upp i Transtrand och Sälen. Och anledningen är att den lokala styrelsen vid Sälens skola och rektorn vid skolan Inga-Maj Fjällborg har beslutat att flytta skolavslutningen för eleverna vid Sälens skola till Olnispagården i Sälen. Och därmed bryts ett tvåhundraårigt samarbete mellan kyrkan och skolan där allt kyrkan varit den naturliga platsen för skolavslutningarna.
En som gått till mycket hård attack mot att skolavslutningarna flyttas från kyrkan till Olnispagården är kyrkoherden i Lima- Transtrands församling Arne Söderbäck.- Här bryter man en tvåhundraårig tradition som funnits i bygden. Det är många som reagerat kraftigt mot detta och det här är inte bara skolan det gället utan hela bygden säger kyrkoherde Arne Söderbäck som är mycket kritisk hur skolan hanterat den här frågan och i synnerhet hur rektorn Inga-Maj Fjällborg uppträtt.
- Jag har försökt att få kontakt och när jag fick det via mejl fick jag svaret att hon sköter skolan och jag skall ägna mig åt att sköta kyrkan säger Arne Söderbäck som är mycket upprörd hur man hanterat frågan om skolavslutningarna."

2010-05-29

Åklagaren överklagar domen

Från Jönköpingsnytt (SvT) 
"Även åklagaren överklagar domen mot en förskolelärare vid Frälsningsarméns förskola i Jönköping. 
Åklagaren anser att hovrätten bör döma ut ett väsentligt längre straff än de två års fängelse som tingsrätten dömde ut."

2010-05-28

Kunglig eller kyrklig tradition?

Siewert Öholm skriver i Världen idag:
"Jag blir instinktivt misstänksam när ärkebiskop Anders Wejryd och blivande prästen (biskopskandidaten?) Helle Klein talar med starka brösttoner om vad som är både andligt, kulturellt och genusmässigt rätt när det gäller hur kronprinsessan ska färdas fram till altaret den 19 juni.
I Wejryds fall blir jag närmast generad. För mig har han noll trovärdighet som försvarare av såväl andlig tradition som bibelsyn när det gäller framtida vigslar i Svenska kyrkan. Hade han visat ens bråkdelen av det engagemang, andliga ansvar och traditionsförsvar som han nu hastigt plockar fram, också under debatten om samkönade äktenskap, skulle det varit hedrande för honom.
Helle Klein är som vanligt osäker på vem hon är, radikalfeminist, socialist, präst eller biskopskandidat. Det gäller ju att positionera sig i god tid och ha rätt vänner. I sin ”linje­ledare” om bröllopet i Aftonbladet den 18 maj kräver hon att ärkebiskopen ska säga nej till att kungen ska ”överlämna” kronprinsessan till sin blivande make. Hon påstår (felaktigt) att det skulle ”vara ett brott” mot Svenska kyrkans vigselordning. Men mest vädrar hon ett allmänt USA-förakt och försöker göra hela frågan till en överklassfråga med Hollywoodförebilder."

2010-05-27

Pastor Jansson

Personal från Frälsningsarmén med familjer förbereder flykt på Jamaica

De våldsamma sammandrabbningarna mellan kriminella gäng och militärpolisen i Kingston, Jamaica får konsekvenser för Frälsningsarmén på ön. Officersskolan i Kingston ligger endast ett par kvarter från centrum där våldsamheterna pågår.


Beskjutning genom fönstren där flera barn finns
Byggnaden har utsatts för beskjutning genom fönstren och har flera skottskador. Kadetterna och personalen på skolan väntar nu på att kunna bli evakuerade. Flera barn finns i byggnaden. Polisen har ännu inte bedömt det tillräckligt säkert för dem att lämna skolbyggnaden.

Från Frälsningsarmén hemsida>>

50-öringar till socialt projekt

Från nt.se:
"Frälsningsarmén samlar in 50-öringar. Pengarna från insamlingen är öronmärkta för invånarna i Finspång.
 - Vi hoppas att insamlingen, Vi gillar 50-öringar, ska ge medel för att starta ett socialt projekt. Vilken slags inriktning det handlar om kommer förhoppningsvis att bli klart under hösten, säger Sofia Wastesson, kårledare.
 På närmare 100 orter i landet håller just nu Frälsningsarmén på att samla in 50-öringar för att använda i sin verksamhet för dem som har det svårt i samhället."

2010-05-26

Kronprinsessan Viktorias bröllop

Ulf Ekman skriver i sin blogg:
Man kan nästan tro att jämställdhet har blivit svenskens nya religion och något som allt skall prövas igenom, ständigt, hela tiden. När nu Viktoria, märk väl att det faktiskt är hon, väljer att låta sin pappa föra fram henne till altaret så förfasar sig media och samhällets jämställdhetsövervakare. Ve den som inte inrättar sig i ledet!

Vem tror att kronprinsessan Viktoria är ett viljelöst paket som förflyttas från man till man? Inte många! Ja, men så gör vi ju inte i Sverige! Inte så ofta kanske men det förekommer allt och vi äter faktiskt pizza och kebab nu för tiden också och ser på utländsk TV. Fast det förskräckligaste är ju att detta skulle kunna vara en amerikansk sed, för något värre än Amerika kan vi väl inte hitta på att skrämma svenskar med?

Nu har Viktoria valt, låt henne var ifred och ge henne och Daniel ett härligt bröllop, fritt från alla smått hysteriska åsikter om allt! Att det sedan faktiskt ligger något bibliskt i detta, utan att föra det för långt, har väl knappast kommit fram i debatten. Nämligen att Bruden, Kristi Kropp, förs fram till Brudgummen, Sonen, som hämtar henne. I detta assisterar väl både Fadern och Anden?

2010-05-25

Frihet till - eller frihet från - religion

Stefan Attefalla skriver i Dagen:
"När religionen tar steget ut i det offentliga och blir ett kollektivt uttryck beskrivs det helt plötsligt som ett hot mot ett modernt samhälle.
Vårt samhälle bygger på värderingar som har tusenåriga traditioner. Den viktigaste bäraren av dessa värderingar är kristendomen. Ett självklart påstående som ändå är kontroversiellt att hävda i dagens Sverige.
Men relationen mellan staten och religionen har skiftat. Religionen har ibland setts som en alternativ auktoritet till staten och därmed blivit ett hot, vilket många gånger lett till förföljelse. Men en alternativ strategi har också varit att skapa en statsreligion som människor automatiskt tillskrivits och från vilka små avvikelser har tolererats. Därmed har religionen förminskats till ett maktmedel. I Sverige användes Svenska kyrkan många gånger som statens förlängda arm. Partipolitiseringen av Svenska kyrkan är en rest från det synsättet.
Ett annat mer sentida sätt att motarbeta religionen har varit att tala illa och aktivt motarbeta den. Eller förminska den. Exempelvis talar i dag många samhällsaktörer om religion som något acceptabelt eller rentav bra, så länge det sker i det privata. Men när religionen tar steget ut i det offentliga och blir ett kollektivt uttryck beskrivs det helt plötsligt som ett hot mot ett modernt samhälle. Det är inte ovanligt att vi i dag hittar detta förhållningssätt i etablerade riksdagspartier, både på höger- och vänsterflanken."

2010-05-23

Tre nya soldater i Visby

Gotlands tidningar skriver:
"I Frälsningsarmén i Visby invigdes tre nya soldater under söndagseftermiddagen.
Det är Emelie Svensson, Victor Welle och Owen Mwinga som beslutat sig för att bli frälsningssoldater. 

Vid en gudstjänst i Oscarssalen bekräftade de sin kristna tro och skrev under den livsstilsdeklaration som är Frälsningsarméns "code of conduct".
Owen och Victor vittnade om förvandlade liv och om hur hopplöshet vänts till mening och styrka."

Gösta - en trofast soldat

Allehanda.se skriver:
"85-åriga Gösta Arvedson i Örnsköldsvik har inga sysselsättningsproblem. Hans livslånga engagemang främst i Frälsningsarmén har fört honom runt om i Sverige och Norden, och olika möten fortsätter att berika hans liv. Styrkan får han ”uppifrån”."

Turerna kring HBT-paraden i Göteborg

Från SEA:nyhetsbrev (Svenska Evngeliska Alliansen):
Under Kristi Himmelfärdshelgen arrangerades en HBT-festival i Göteborg. Mest uppmärksammad har den s k Regnbågspromenaden blivit. Lokala partiföreträdare för Kristdemokraterna marscherade i paraden. I samma tåg gick aktivister till attack mot kristna från församlingen Livets Ord i Göteborg som fanns ute på stan för att bjuda på pannkakor och evangelisera. Man slog sönder deras plakat, hotade med stryk och skrek saker som "We are here, we are queer, we gonna fuck your children!". Händelserna är fångade på film och ligger ute på youtube. En marsch för alla människors lika värde och tolerans? Knappast!

SEA:s vice ordförande Annelie Enochson är den som tydligast har protesterat mot sina partikollegors initiativ och ville själv inte gå med i paraden. Pastor Mikael Karlendal skriver föredömligt om händelserna på sin blogg. Så här skriver han bland annat:
"I Sverige handlar dessa parader inte om alla människors lika värde, för då vore det ju inget problem (dvs om de verkligen handlade om bara det), utan de handlar om att HBT-livsstilar är lika bra eller bättre än att leva i, än i ett normalt äktenskap mellan en man och en kvinna. De handlar om att få människor att bejaka och tala uppskattande och i berömmande ordalag om HBT-livsstilar. Och just det kan ingen kristen människa göra, eftersom det inte stämmer med den judiskt-kristna etik som grundas på Bibeln."

Läs mer på Mikael Karlendals blogg.

Nyhetsklipp om HBT-paraden
Kommunalråd inbjuder till HBT-tåg
KD-topp inbjöd till HBT-parad
Se när Livets Ord attackeras av aktivister
Livets Ord överfölls av mobb i HBT-parad

Hägglund försvarar KD-politiker
Intoleransens marsch (Smålands-Tidningen)
Enochson: Därför deltog jag inte i HBT-paraden

Religion är inte bara en privatsak!

Annelie Enochson skriver på SEA:s hemsida:
"I vårt västerländska samhälle är den politiskt korrekta hållningen att människors tro ska hållas borta från det offentliga rummet. Men religionen är inte bara en privatsak, utan har stor betydelse för fred, demokra­tisering och utveckling. Dessutom är religionsfrihet en förutsättning för  andra mänskliga rättigheter såsom yttrande- och åsiktsfrihet."

25.000 gick Jesus-marsch

Dagens Nyheter skriver:  25.000 gick Jesus-marsch

Svenska Dagbladet skriver:   
Tiotusentals prisade Jesus

Dagen skriver:
Jesusmanifestationen ska växa ännu mer

Foto: Johannes Ottestig





Se bilder från Jesusmanifestationen





2010-05-21

Klart och tydligt om äktenskap

Stefan Swärd skriver i Hemmets Vän:
"Det är få områden där vårt samhälle har förändrats så radikalt de senaste 45 åren, som inom området familj och samlevnad. 1965 var det näst intill en självklarhet att man levde tillsammans i ett äktenskap, sambo var ovanligt, och normen var det livslånga äktenskapet. Skilsmässa betraktades som ett nödigt ont i undantagsfall. I kristna kretsar var det otänkbart att leva sambo och skilsmässa betraktades mer eller mindre som en katastrof.
De senaste åren har diskussion om äktenskapet mellan man och kvinna dominerat agendan, både i samhället och inom kyrkan. Frågan om homosexuellas äktenskap är dock i det stora hela en begränsad fråga, gayrörelsen har velat förstora frågan till att bli den avgörande frågan. Det rör sig dock om bara någon eller max några procent av befolkningen som efterfrågar samkönade äktenskap. Frågan om heterosexuella äktenskapens stabilitet och familjens stabilitet är dock helt avgörande. 

Jesus är solklar i sin undervisning. Äktenskapet är mellan man och kvinna, och skaparen har tänkt sig ett livslångt äktenskap, det Gud fogar samman ska människan inte skilja åt. Jesus är mycket strikt i att lyfta fram sexuella troheten, den som med begärelse ser på någon annans hustru har begått äktenskapsbrott – säger han i bergspredikan. Bibeln utesluter samlevnad utanför äktenskapet, äktenskapet är ett Guds förbund, och det är tydligt definierat vem som är gift eller inte. Sexualiteten hör till äktenskapet."

Vi behöver ett nytt "nicenskt" kyrkomöte

Stanley Sjöberg skriver i Hemmets vän:"Jesusmanifestationen år 325 var dramatisk. Under en längre tid hade en av kyrkans teologer påverkat till förnekelse och villfarelse. Det var den idé som kallats ”arianismen” och som ville omvärdera Jesus till att betraktas som en människa och inte som gudomlig. Bibelns bokstavliga vittnesbörd om inkarnationens mirakel förnekades."

2010-05-19

SMK:s beslut om samkönade äktenskap tolkas på olika sätt

Dagen skriver:
"Vilka beslut var det egentligen som togs om homovigslar i Svenska missionskyrkan? Dagen har ringt runt för att få några åsikter om vad som hände på kyrkokonferensen.
Å ena sidan beslutades att "äktenskapet är ett förbund mellan man och kvinna". Å andra sidan att vigselrättens tillämpning bestäms av missionsförsamlingarna."

2010-05-18

Frälsningsarmén återstartar i Falun

Dalarnas Tidningar skriver:
"Deras envishet lönade sig. Nu har Frälsningsarmén i Falun fått tillbaka soldatrullorna från Borlänge. I går vecklades fanan ut igen."
Dalademokraten skriver:
"Soldaterna kamp lönade sig. Frälsningsarmén i Falun får vara en egen kår igen. Nu har kåren återuppstått och återinvigts. Under söndags högmässa rullades fanan symboliskt ut.
- Vi är verkligen jätteglada för att vi får vara en egen kår, säger Christina Johansson."

"Gamla religiösa institutioner med stor makt men med svagt innehåll kan bli ett av Europas framtida problem"

Bengt Malmgren skriver på sin blogg:
Signum fortsätter att vara ett viktigt forum för katolsk samhälls- och kulturdialog som når långt utanför den inre katolska kretsen. En av läsarna är DN´s Henrik Berggren som i en ledarartikel idag kommenterar senaste numrets artiklar om sexövergreppsskandalerna. Berggren var nog från början ingen ingående kännare av Katolska kyrkan, men han är en god analytiker, och alteftersom han satt sig in i problematiken har hans kommnetarer blivit allt mer nyanserade och skarpsynta.
Berggren kommenterar situationen i Tyskland där Katolska kyrkan har ganska många "mjuka" band till staten, liksom i Sverige får kyrkan hjälp med att ta upp kyrkoskatt av staten, kyrkan å sin sida står för en stor del av social välfärd med skolor, sjukhus och ålderdomshem, band som kan vara nog så starka som statskyrkans tvångströja, konstaterar Berggren. Sista tio åren har Katolska kyrkan i Tyskland tappat nästan 6 miljoner medlemmar, från 26,8 milj till 21,1 milj. Berggren skriver att en kyrka som lever på att vara ett halvstatligt tjänsteföretag samtidigt som man tappar medlemmar riskerar att förlora sin legitimitet. Han fortsätter:
"Gamla religiösa institutioner med stor makt men med svagt innehåll kan bli ett av Europas framtida problem"

2010-05-17

Missionskyrkan: Församlingarna får själva besluta om homovigsel

Dagen skriver:
"Den lokala församlingen avgör om den ska viga par av samma kön eller inte. Det beslutade Svenska missionskyrkans kyrkokonferens i Örebro på lördagen."

Evangeliska frikyrkan avsäger sig vigselrätten

Dagen skriver:
"Evangeliska frikyrkan (EFK) blir det första samfundet att avsäga sig vigselrätten. Applåder fyllde hallen när det stod klart att man blir de första som tar steget."

2010-05-15

Samtal till IT Supporten

Det kom ett mail från en god vän......
Användaren: Hej, vår skrivare fungerar inte.
Supporten: Vad är det för fel på den?
Användaren: Musen har fastnat.
Supporten: Musen? Skrivare har ingen mus!
Användaren: Jaså, verkligen?... Jag skickar en bild:

2010-05-13

Andliga nådegåvor

Ulf Ekman skriver i sin blogg om ämnet för vårseminariet på Livets Ord:

"Det är fascinerande att läsa i Ordet om de andliga nådegåvorna och veta att de är tillgängliga för oss idag, för oss alla, inte bara några få, inte bara experter eller proffs utan var och en av oss och i alla situationer. Andens nådegåvor kan vi inte bara läsa oss till. De måste upplevas och vi måste våga öppna oss, med risk för att ibland misslyckas, för att bli brukade i dem.
Jag talade lite om den miljö som måste finnas för att gåvorna skall komma i bruk idag. Jag tror det är en inställning av andlig fattigdom som gör mig beroende av Andens hjälp, hunger efter och kärlek till Jesus, överlåtelse till att gå ut med evangelium och villighet att försaka för att följa honom. Detta tillsammans med kärlek till sanning i hjärtegrunden ställer mig i en position där Anden kan fylla mig, leda mig, hjälpa mig och flöda genom mig."

Laestadianer tar steget bort från Svenska kyrkan

Från Kyrkans Tidning:
"Missionsprovinsen för samtal med företrädare för den östlaestadianska väckelsen i Norrbotten. I helgen träffades de i bönhuset i Örnäset i Luleå.
– När Svenska kyrkan inte längre finns för oss så försöker vi hitta en bättre lösning, säger Bertil Kero, en av företrädarna för Sattajärvi fridsförbund.
– Vi har närmat oss varandra under en längre tid nu. Vi har inte fattat några beslut, det här är en lång process men vi diskuterar till exempel att bilda samfund tillsammans med Missionsprovinsen.

Ett hundratal företrädare för nästan alla fridsförbund inom den östlaestadianska väckelsen samlades i bönehuset i Örnäset i Luleå på lördagen för att diskutera ett samarbete med Missionsprovinsen. Mötet var det första organiserade och Missionsprovinsens företrädare var inbjudna av väckelsen."

Både generös attityd och tydlig kristen tro

Stanley Sjöberg skriver i Hemmets Vän:
"Det behövs en genomtänkt ståndpunkt i vårt land för vad vi menar med religionsfrihet. Sverige har förändrats och hela Europa befolkas i vår tid av afrikaner, asiater, araber, judar, sydeuropéer och dem som känns igen som blonda skandinaver.
Vi är frikyrkliga och statskyrkliga, katoliker och ortodoxa som alla bekänner oss till kristen tro. Vi har arbetskamrater, grannar och släktingar som är muslimer, buddister, ateister eller tillhör olika rörelser inom det som kallas ”New Age”.
Det fanns en tid i Sverige när alla skulle tillhöra den svenska statskyrkan. När frikyrkorörelserna bröt fram sattes ledarna i fängelse, landsförvisades och utsattes för olika former av straff. I mitten av 1900-talet var det mycket ovanligt att vara kristen katolik. Det fanns judar, men inte många muslimer och buddister. Nu finns det fler muslimer än antalet frikyrkliga i Sverige.
Därför är det viktigt att vara förankrad i den grundläggande etik som Jesus givit oss för sociala relationer i ett mångkulturellt samhälle. Bibeln är tydlig med att vi inte får göra skillnad mellan jude eller grek, barbar eller skyt, afrikan eller skandinav! Jesus accepterade inget avstånd i relation till samarierna med en främmande religion. Han förklarade dem som goda medmänniskor! Paulus undervisade om positiva sociala relationer mellan kristna och romare, trots avguderi. Speciellt talade han om att generöst kunna ta del av livsmedel som till och med hade offrats till avgudar."

Omstart möjlig med Andens hjälp

Carl-Olov Hultby skriver i Hemmets Vän:
"Egentligen tillhör jag dem som varit skeptiska till den nya kyrka som Baptistsamfundet, Metodistkyrkan och Missionskyrkan planerar. Är det verkligen den frågan vi ska satsa energi och pengar på just nu, har jag tänkt. Men eftersom processen går framåt med stadiga steg, inser jag att vi snart kan vara framme vid bildandet av denna kyrka. Och jag har bestämt mig för att ”gilla läget”. Jag vill se detta som en chans till en levande omstart.
Tänk om den nya kyrkan fick bli en Jesusfokuserad, Bibelförankrad, evangeliserande och utgivande gemenskap! Tänk om den kunde bli en orädd kraft i samhället! Tänk om tröttheten fick bytas ut mot Andefylld entusiasm och inskränktheten fick ersättas av trygg generositet! Då skulle den nya kyrkan innebära en fräsch omstart för de tre gamla kyrkorna."

Sex smaklöst utan kärlek

Bitte Assarmo skriver i Världen idag:
"Två av tre svenska ungdomar mellan 15 och 20 år har haft oskyddat sex. Det avslöjar RFSU, som gjort en undersökning om de nordiska sexvanorna. En för hög siffra, anser de, och det har de ju rätt i. Men med tanke på att det är RFSU som i mångt och mycket har styrt sexualupplysningen under de senaste decennierna ger siffrorna anledning till en rejäl portion självrannsakan. Hur står det egentligen till med sexualupplysningen - och hur står det till med sexualmoralen?
Jag vet. Sexualmoral är fult, fel och förfärligt. Den som ens vågar andas om att man bör iaktta en viss försiktighet med sina utsvävningar blir genast kategoriserad som reaktionär och kärlekslös. Men bara för att ett ord blir omodernt innebär det inte att begreppet i sig mister sin betydelse. Det visar inte bara ovan nämnda siffror – utan också det faktum att svenskarna, enligt samma undersökning, är det folk som är mest missnöjda med sitt sexliv.
Det är inte det minsta förvånande. Sex och kärlek hänger så intimt samman att sexakten börjar halta betänkligt om man tar bort kärleken. Ändå är det just detta som skett, och fortfarande sker, i Sverige. Vi översvämmas av sex och av budskapet att sex uteslutande är vackert och fint. Men riktigt så enkelt är det inte."

2010-05-12

Svenska frikyrkor når ut till allt färre människor

Dagen skriver: 
Svenska alliansmissionen enda samfundet som ökar antalet betjänade.

Ulf Ekman gillar Sjöbergs nya jobb

Dagen skriver:
"Glädjande, väldigt roligt faktiskt, skriver Ulf Ekman på sin blogg om Anders Sjöberg som Seas nye ordförande.
Ekman skriver att Sjöberg är en mycket duktig bibelteolog och god kommunikatör, och inte minst är han stark på de centrala kristna dogmerna och på Jesu person och verk. Liksom Sjöberg själv menar Ekman att det är alltför tyst om det senare i dagens predikstolar."
SEA betyder Svenska Evangeliska alliansen och Ulf Ekmans blogginlägg kan du läsa här.

2010-05-11

Lathund om religionsfrihet till riksdagsledamöter

Från Svenska Missionsrådets hemsida:
"Politiker behöver lära sig mer om religionsfrihet, därför har SMR gjort en lathund som förklarar vad religionsfrihet innebär utifrån internationella konventioner och svensk lag."
Den har under veckan skickats till samtliga riksdagsledamöter. Du kan ladda ned lathunden här.

2010-05-10

Eskatologisk checklista

Ekatologi betyder läran om den "sista tiden". Och i tider som denna då många olika "askmoln" hänger över vår värld: vulkanutbrott, oljeutsläpp, ekonomisk kolaps med risk att sprida sig, så ligger det nära till hands att spekulera om Jesu återkomst.

Joachim Elsander ger i sin blogg ett förslag på en eskatologisk checklista för att kunna orientera sig bland världshändelser och bebeltexter. Jag håller naturligtvis inte med med Joachim om alla hans punkter, men de är väl värda reflektion och eftertanke.

Läs, begrunda och kom med dina egna synpunkter.

Om bokbål och behovet av tydlighet

Mikael Karlendal skriver i sin blogg:
"Det har uppstått en debatt om bokbål i frikyrkliga kretsar. Det härrör ur att Dagen inyhetsartikel skrev att predikanten Holger Nilsson ska ha sagt att man borde anordna bokbål och bränna Jonas Gardells böcker om Gud och Jesus. Många bloggare har hakat på denna debatt, bl.a. Stefan SwärdErevnaAletheia, Dagens ledarbloggJaktlund och naturligtvis Jonas Gardell själv. Som vanligt går åsikterna isär och överorden blir ibland lite väl kraftiga. En orsak till detta, tror jag,  är den kris som svensk kristenhet befinner sig i just nu. Krisen består bland annat i att vi är en krympande minoritet i samhället, med allt minskande inflytande, och vi upplever inte generellt sett att vi har ett ledarskap som står för någon tydlig ideologi. Många av oss är helt enkelt oroliga för att de ledare vi har är alltför måna om att vara politiskt korrekta och vända kappan efter vinden i fåfänga försök att vinna popularitet i den allmänna opinionen. Därför finns det en risk för att man på grund av denna oro faller i det ena eller det andra diket."



Fler länktips:

Pingst säger ja till gemensam pastorsutbildning

Från Dagen:
"Pingströrelsens rådslag beslutade att satsa på ny gemensam pastorsutbildning tillsammans med Evangeliska Frikyrkan (EFK) och Svenska Alliansmissionen(SAM)."

2010-05-09

Fullt hos Frälsningsarmén när det var "Sång på gång"

Från Västervikstidningen:
"De musikaliska makarna Gunilla och Johan Sigvardsson fick det att svänga rejält vid lördagens "Sång på gång" hos Frälsningsarmén i Västervik."

Krisen i Grekland

Ulf Ekman skriver i sin blogg:
"Det är uppenbart att Grekland mer eller mindre lurat sig in i EU med falska uppgifter om sin ekonomi. Man kan ju undra om EU var så ivriga att få med Grekland att man inte kontrollerade tillräckligt noga eller om det var omöjligt att uppfatta de överdrivna siffror som redovisades."

2010-05-07

En valrörelse med Jesus i fokus

Från Dagen:
"Kampanjen "Ditt viktigaste val" vill sätta fokus på Jesus i valrörelsen. I dag, när en första intern hemsida för församlingarna släpps, kan Dagen publicera delar av "Valmanifestet" samt avslöja att det arbetas på en bok att använda i kampanjen.

I den kommande valrörelsen kommer frågorna om människors välfärd att diskuteras. Kyrkorna bör in i det samtalet och presentera Jesus, där finns djupast sett den riktiga välfärden menar Niklas Piensoho, pastor i Sveriges största frikyrka, Filadelfiaförsamlingen i Stockholm (pingströrelsen). Ett valmanifest med en deklaration kring vad kristen tro står för och vad församlingar kan erbjuda har skrivits ihop och nu pågår arbetet med att inspirera församlingar att vara med."

2010-05-06

Jesustroheten ska försvaras

Stanley Sjöberg skriver i en debattartikel i Världen idag:"Initiativet till Jesusmanifestationen 2008 tog jag efter ett flertal utspel som hade gjorts för att framställa Jesus som en människa med en sjukligt fixerad problematik. Under de senaste tio åren har sådana filmer, böcker och konstutställningar fått stor uppmärksamhet i medierna. Teologer och präster som representerar en historisk, kritisk bibelsyn har applåderat varje sådan händelse. Svenska kyrkans ledning har även givit stora bidrag och öppnat kyrkportarna för detta.
Jesusmanifestationen 2008 genomfördes med en positiv trosbekännelse, förankrad i vår övertygelse om att Jesus är värd att respekteras, äras och tillbedjas. Vi ville manifestera vår övertygelse att Bibeln är Guds ord och att tron på Jesus som gudomlig vårdas av alla kristna globalt, även om det förnekas lokalt här i Sverige.
.................
Nästa fas i den visionen är nu att planera för ett ännu mer genomtänkt försvar för bibeltro och Jesustrohet.



Tiden är inne för att med intellektuell skärpa avslöja nyliberalismens metoder i den kritiska forskning som i mer än hundra år uteslutit Bibeln från sitt tänkande. Nu måste vi i Europa närma oss den internationella teologiska rikedom som bevarat historiens värden och fungerar med tvåtusenårig erfarenhet.


Därför är jag med i Jesusmanifestationen 2010!"

Hörandefrihet är farlig

Mats Tunehag skriver i Världen idag:
"En medelålders predikant i Wokington, Cumbria i England, blev nyligen arresterad för att ha ”orsakat ångest” hos åhörare. Vad hade han sagt? Jo, att enligt Bibeln är dryckenskap och homosexualitet fel. Polisen menade på något sätt att detta skulle folk inte behöva höra. Han släpptes först efter sju timmar, enligt The Telegraph.
När ett samhälle byter yttrandefrihet mot hörandefrihet är demokratin i fara. Tyvärr blir exemplen på denna trend alltfler. Det gäller Sverige, USA, Storbritannien med flera demokratier i väst.
Man kan aldrig ha yttrandefrihet och samtidigt ha en garanti att ingen någonsin ska känna sig trampad på tårna. En fungerande demokrati – med yttrandefrihet, religionsfrihet, pressfrihet – innebär att de flesta av oss någon gång kommer att få se, höra eller läsa något vi finner olämpligt eller till och med stötande."

Kyrka i Syd tar sig ton

Elisabeth Sandlund skriver i Dagen:
"Svenska kyrkans beslut om samkönade äktenskap får återigen följder för den världsvida ekumeniken.
Världens snabbast växande lutherska kyrka, som snart också är världens största, säger nej tack till ekonomiskt och personellt stöd från och samarbete med de systerkyrkor runt om i världen som accepterar samkönade äktenskap. Beskedet från den evangelisk-lutherska kyrkan i Tanzania är inte oväntat eftersom det föregicks av ett uttalande från kyrkans biskopsråd i början av året.

Vad som nu skett är ett tydligt åskådningsexempel på det biskop emeritus Biörn Fjärstedt betonade i sin debattartikel i tisdagens Dagen, där han kommenterade vår serie om teologin från de forna missionsfälten i Syd: Västvärldens teologer måste vara beredda att ta till sig erfarenheter från andra håll. De kan inte längre ta för givet att deras agenda också är den övriga världens."

2010-05-04

Problemet med folkkyrkor

Mikael Karledal skriver på sin blogg:
"Problemet med folkkyrkor eller snarare ett av problemen, är att de visserligen kan ha en knippe med bekännelseskrifter med sig från deras tidiga historia på 1500-1600-talen som i sig kan vara väldigt bra, som t.ex. Svenska Kyrkans bekännelseskrifter eller Church of England’s 39 artiklar, men samtidigt så formas deras aktuella och nuvarande teologi och förkunnelse mer av tidsandan, just på grund av att de är ”folk”-kyrkor. Eftersom dessa kyrkor är så angelägna om att så många som möjligt av ”folket” ska vara medlemmar eller kvarstå som medlemmar, så blir den främsta agendan att försöka behaga så många av detta ”folk” som möjligt och inte stöta sig med dem. Eftersom detta ”folk” nu för tiden är väldigt sekulariserat och egentligen inte har någon kristen tro eller ens en kunskap om vad kristen tro är, så påverkas därmed förkunnelsen och ”prästrekrytunderlaget” av denna sekularisering av rent folkliga och demokratiska skäl.
Därför får vi präster och biskopar som K G Hammar, Anders Wejryd och Helle Klein. Ingen av dem predikar det budskap som kyrkans bekännelseskrifter står för, men de är likafullt aktade ledare inom samfundet. De präster idag som verkligen tror något sånär likt Svenska kyrkans bekännelseskrifter är en ganska liten minoritet."

Våra gränser - och andras

Världen idag skriver med anledning av att hela världen har åsikter om hur Israels gränser ska se ut:
"Fenomenet förekommer knappast i någon annan del av världen. Det är bara att tänka sig hur vi svenskar skulle reagera om exempelvis länder som Venezuela eller Iran skulle uttrycka sina synpunkter på hur Sveriges gränser till våra grannländer ska dras. Hur skulle det låta med ett förslag som gick ut på att Sverige och Norge borde överväga att ge bort Gotland och norra Norge till Ryssland – för att främja grannsämjan och för att bidra till världsfreden?
Förslagen hade självklart betraktats som både naiva och orealistiska – för att inte säga direkt oförskämda. Sådana synpunkter skulle naturligtvis vänligt men bestämt förpassas till papperskorgen.  När det gäller landet Israel resonerar världens politiska ledare som om det vore en självklarhet att dessa gränser är uppe till allmän debatt. Medan stormakterna med hänvisning till ”nationella intressen”, direkt och indirekt, tar för sig av olika geografiska områden runt om i världen, samråder de samtidigt om vilka krav på eftergifter de ska ställa på Israel, ett land som är omgivet av fientliga arméer."

Ger sig inte – Gniste på G igen

Från Bohuslänningen (Läs också Dagen):
"Uddevalla kyrka var fullsatt vid lördagens tacksägelsekonsert för pastor Håkan Gniste.
Mot alla odds överlevde han den svåra branden 2009 och nu är han på väg tillbaka.
– Jag är fortfarande rätt svag men känner att jag är väldigt starkt på gång, sa han i sitt tacktal, och fick enorma applåder till svar.
Håkan Gniste, som är pastor i församlingen Fristaden, är fysiskt svårt märkt av branden den 3 mars 2009 då familjens hus eldhärjades svårt.
Han svävade länge mellan liv och död men är sen i oktober 2009 utskriven från sjukhuset och arbetar hårt med sin rehabilitering."

2010-05-02

Pedofilskandalerna…

Ulf Ekman kommenterar i sin blogg pedfilskandalerna:
"Under en längre tid har media rasat över sexskandalerna inom Katolska kyrkan och det har skrivits otroligt mycket om detta. Drevet har gått i media över hela världen och det är ingen tvekan om att det finns en mycket gäll och skadeglad ton, ibland uppblandat med rent hat. En stor förtroendekris har uppstått och Katolska kyrkan har blivit hatobjekt nummer ett i den sekulariserade världen."

Debatten om samboskap-äktenskap

Stefan Swärd kommenterar på sin blogg debatten om samboskap-äktenskap:
"En synpunkt som kommer fram i flera inlägg är att det egentligen inte är någon större skillnad på äktenskap och sambo, äktenskapen blir också på prov. Jag har två svar på detta. I lagstiftningen är det stor skillnad på äktenskap och sambo och det är en mer säker juridisk reglering i ett äktenskap. Däremot tycker jag att den moderna synen på äktenskap som ett tillfälligt kontrakt som på ganska lösa grunder kan upplösas, det är ingen kristen syn. Den kristna grundsynen är enligt Jesusorden “det Gud sammanfogar ska människor inte skilja åt”. Idealet är det livslånga äktenskapet, men Bibeln ger ju också vägledning hur vi gör när idealet inte fungerar."

Vad är egentligen en värdig död?

Ann Heberlein skriver i Kyrkans Tidning:
"Det viktigaste argumentet mot aktiv dödshjälp är ”det sluttande planets argument”. Farhågan är att en legalisering av aktiv dödshjälp skulle leda till att sjuka och gamla känner sig pressade att acceptera dödshjälp. En annan farhåga är att människor som inte är döende i en fysisk mening, människor som upplever sina liv vara utan värde, begär och får dödshjälp. Erfarenheter från självmordskliniker i Nederländerna visar detta – det är inte bara människor i Lars-Olovs och Kims situation som vill ha hjälp att dö. Också människor som är deprimerade söker hjälp att dö. Då kommer saken i ett lite annat läge, eller hur?"

Gladys del Pilar: ”Vi väntar med sex till bröllopet”

Från Svenska Journalen:
"Efter ett och ett halvt års bekantskap har alltså hon och Christer Bergh bestämt sig för att gifta sig.
- Jag visste att jag hade träffat min blivande make när jag träffade Christer första gången. Men jag föreslog inte att vi skulle gifta oss direkt, säger Gladys och gapskrattar så att hela köket fylls av hennes bubblande glädje.
Sedan tittar hon allvarligt på mig och säger att de blivande makarna har fattat ett beslut som kanske är lite märkligt i samhällets ögon. Men som de själva ansåg vara väldigt viktigt. De har bestämt sig för att avstå från sex tills de, inför Gud och inför de församlade, lovat att älska varandra i nöd och lust.
- Vi vill följa Bibeln helt enkelt. Christer har heller aldrig varit gift förut. Vi vill båda markera att detta är något nytt, vi vill ge vår gemensamma framtid bästa tänkbara början."

2010-05-01

Sortering av människor i ateismens kölvatten

Ett av den västerländska kulturens särmärken är dess höga värdering av
den enskilda människan. Varje människa har i egenskap av att vara
människa ett okränkbart värde. Historiskt har denna människosyn sin
starkaste förankring i Bibelns beskrivning av människan som Guds avbild.
Här finns en tragisk ironi: samtidigt som denna människosyn först i vår
tid fått en konsekvent tillämpning så undergrävs den nu i sina grundvalar.

Den ateistiska livssynen, som allt mer kommit att ersätta kristen
gudstro, kan inte säga annat än att människan saknar egenvärde.
Principiellt finns det inget människovärde; hon är endast en av otaliga
biologiska livsformer på jorden. Människovärdet förändras från att vara
en sanning om människan till att bli en överenskommelse mellan
människor. Och alla överenskommelser kan brytas.

Helt följdriktigt diskuteras nu tanken på att få fram "perfekta
människor" genom fosterdiagnostik och selektiva aborter och samtidigt
minska antalet mindre perfekta människor. Enligt Torbjörn Tännsjö bör vi
"eftersträva utjämning av intellektuella och emotionella färdigheter. Då
får vi ett mer jämlikt samhälle" (Aftonbladet 23 oktober 2009). Men det
är då inte en jämlikhet i värde, utan i egenskaper. Människor med fel
egenskaper sorteras bort, eftersom de inte värderas lika högt som
människor med rätt egenskaper, som till exempel hälsa, intelligens och
skönhet.

Detta synsätt utgör en radikal förändring av synen på människan och har
knappast diskuteras i sådana termer sedan det tidiga 1900-talets
rasbiologi. Föraktet för svaghet kan inte uttryckas tydligare.

Som kristna är vi övertygade om att varje människa, från befruktningen
till dödsögonblicket, har ett okränkbart värde. Detta värde är oberoende
av egenskaper och förmågor, eller brist på sådana. Vi har vårt värde i
kraft av att vi är människor, skapade till Guds avbild och föremål för
hans kärlek. Som kristna avvisar vi därför varje relativisering av
människovärdet, varje gradering av den enskilda människan och varje
utsortering av den oönskade.

I bakgrunden till denna diskussion finns förstås hela frågan om abort
och vårt samhälles kluvna inställning till den ofödde. Å ena sidan är
fostret enligt svensk lagstiftning en skyddsvärd individ från
befruktningen, å andra sidan har vi rätt att avsluta fostrets liv av
precis vilken anledning som helst. Logiken är obeveklig: Om det är rätt
att abortera av vilken anledning som helst, måste det ju vara rätt att
med hjälp av fosterdiagnostik abortera av speciella skäl. Selektering på
grund av hälsa, intelligens, skönhet eller måste då accepteras. Den som
försvarar vårt samhälles nuvarande inställning till abort har därför
ingen saklig möjlighet att invända mot Tännsjös resonemang.

Utan Gud är människan ett djur bland andra. Om människan är Guds avbild
förändras bilden. Som Jesus retoriskt frågade: "Se på himlens fåglar -
är inte ni värda mycket mer än de?"

Stefan Gustavsson*, *generalsekreterare Svenska Evangeliska Alliansen

Christina Doctare, läkare, samhällsdebattör

/Artikeln är publicerad i Kyrka och Folk 2010-03-10/