2010-06-02

Olika versioner om sanningen

Det kom ett mail från "Intercessors for Israel" som ger en helt annan bild av bakgrunden och händelseförloppet om båtkonvojen till Gaza:
Nationernas reaktion, efter att Israel igår stoppade Gazaarmadan, blev som förväntad. Generell fördömelse och anklagelser som oproportionerligt våld. Det faktum att soldaterna firades ner till fartygsdäcket huvudsakligen beväpnade med icke dödande paintballgevär och att de omedelbart attackerades av en mobb som hade för avsikt att döda dem, har inte betytt något för den stora majoriteten av nationer.

Det finns åtminstone tre olika skeenden som denna operation har satt igång.
  1. Sanningen om vad som hände, varför det hände och dess juridiska rättfärdigande.
  2. Nationernas reaktion oavsett fakta, sanning och hur de själva skulle agera under motsvarande omständigheter.
  3. Den israeliska regeringens reaktion - åtminstone ytterligare ett fartyg är på väg.
Vad hände, varför och juridiskt rättfärdigande:
Israels Utrikesdepartement (MFA), Försvarsdepartementet (DM) och premiärministerns kontor (PMO) har alla gett en tydlig och koncis sammanfattning av situationen. Jag citerar från deras rapporter:

Israel rättfärdiggörs under internationell lag i sitt agerande mot armadan. Det råder väpnad konflikt mellan Israel och Hamasregimen som kontrollerar Gaza. Hamas har avfyrat 10000 raketer mot israeliska civila. För närvarande smugglar man vapen och militära förnödenheter in i Gaza, landvägen och till sjöss, i avsikt att förstärka sina befästningar och fortsätta sina attacker.

Med stöd av internationell lag har Israel rätt att försvara sin civila befolkning mot Hamas attacker. Därför har man vidtagit försvarsåtgärder, vilket inbegriper en sjöblockad för att hindra Hamas återbeväpning. Israel kan inte tillåta en öppen sjöväg till Gaza, en väg som skulle göra möjligt att fritt skeppa in vapen och terrorister till Remsan. (MFA)

San Remo Manuel on International Law Applicable to Armed Conflicts as Sea, 12 June 1994 (ung: Tillämpning av Internationell Lag vid Väpnad Konflikt till Sjöss, San Remo, 12 juni 1994.) www.icrc.org/ihl.nsf/385ec082b509e76c41256739003e636d/7694fe2016f347e1c125641f002d49ce

AVSNITT V: NEUTRALT HANDELSFARTYG OCH CIVILT FLYGPLAN
Neutrala handelsfartyg
67. Handelsfartyg under neutral stats flagga får inte attackeras såvida de inte:
(a) på rimlig grund kan antas bära smuggelgods eller bryta blockad, och efter förvarning avsiktligt och tydligt vägrar att stoppa, eller avsiktligt och tydligt vägrar visitation, genomsökning eller uppbringning;
(b) inlåter sig i krigföring på fiendens vägnar;
(c) agerar som hjälptrupper åt fiendens väpnade styrkor;
(d) ingår i eller assisterar fiendens underrättelsesystem;
(e) seglar i konvoj med fiendens krigsfartyg eller under militära flyg; eller
(f) på annat sätt bidrar effektivt till fiendens militära operation, till exempel genom att transportera militärt material, och det inte är sannolikt möjligt för den attackerande styrkan att först försätta passagerare och besättning i säkerhet.
Såvida inte omständigheter inte tillåter, ska de varnas, så att de kan lägga om kursen, lasta av eller vidta andra försiktighetsåtgärder."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar