2009-06-25

Därför lämnade jag Humanisterna

Rolf Hersson skriver i nyhetssajten Newsmill:
Humanisterna är ett samfund för ateister snarare än en organisation som hyllar allmänna humanistiska principer. Det tycker Rolf Hersson och förklarar varför han efter ett år hoppade av som medlem.

För två år sedan blev jag medlem i förbundet Humanistera. Men den humanism som jag mötte där skilde sig från hur begreppet vanligen definieras, att människor ska ges "möjligheten och friheten att utvecklas moraliskt, estetiskt och intellektuellt och därigenom förverkliga sin mänsklighet" (National­encyklopedin). Till min besvikelse upplevde jag i stället Humanisterna som ett samfund för hårdnackade ateister och religionshatare, åtminstone när jag tog del av vad ordföranden Christer Sturmark och andra ledande företrädare sagt och skrivit. Med vackra ord talades det om humanism, men mer konkret handlade det om avsky för etablerade religioner, med förvånansvärd brist på förståelse för religioners funktion och betydelse för individen.

Läs mer>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar