2009-06-23

Gud, gömd i byrålådan

Vittnesbörd från ikon1931.se. (TEXT: Malin Jonsson FOTO: David Holmström)
Ofta försöker vi gömma undan Gud där ingen kan hitta honom. Det här är blivande gymnasieleven Malin Jonssons berättelse om hur hon släppte ut Gud ur byrålådan och själv klev ut ur garderoben. Som kristen.
.......................
Förlåt Gud, för att jag sviker dig, för att jag håller dig hemlig, men var i samhället skulle jag vara om inte där jag är just nu?

Jag är för rädd för att uteslutas från min vänskapskrets, så nu ligger han där, min ende vän, i min byrålåda. En låda jag bara öppnar på kvällarna, på nätterna, på helgerna, när jag vet att ingen tittar. En låda jag öppnar när jag behöver vägvisning, när jag behöver någon som tror på mig.

Men nu för tiden behöver jag vägledningen mest hela tiden – så jag offrar det, min sociala status, för att kunna vara mig själv. Så du, vi ses utanför, utanför samhällets elit.

Vi ses där utanför, jag är hon i röd tröja, och med Gud där någonstans mellan mina lungor. Ja, någonstans bland hjärtklaffar och kammare sitter han, håller utkik, vakar och det är ingenting jag tänker dölja.

Läs mer>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar