2009-06-29

"...ha ett sken av gudsfruktan..."

Berghs.kedjan skriver i sin blogg på Blod och Eld:

Har under en tid känt mig manad att skriva lite utifrån en vers i 2 Timoteusbrevets 3:e kapitel. För att förstå versen behöver man åtminstone läsa några verser före därför börjar jag citera från vers 1-5.

"1 Det skall du veta att i de sista dagarna skall det komma svåra tider. 2 Människorna kommer att älska sig själva och vara penningkära, skrytsamma, stolta, hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, 3 kärlekslösa, oförsonliga, skvalleraktiga, obehärskade, råa, fientliga mot det goda, 4 falska, egensinniga och högmodiga. De skall älska njutning i stället för Gud 5 och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft. Håll dig borta från dem!"

I dessa verser talar skriften om hur de sista dagarna kommer att se ut. På ett sätt började de sista dagarna redan vid pingstdagen men man kan också se de sista dagarna som de dagar som är alldeles före Kristi återkomst. Och det som målas upp är oerhört likt det som man ser idag om man tar en blick ut över samhället. Paulus talar om dessa dagar som "svåra tider". Jag tror han använder detta uttryck (på D.H.A.s ingivelse) därför att det i dessa dagar är svårt att hålla fast vid Kristus och Guds ord.

Den vers som jag vill skriva lite om är den 5:e versen. Där står det:
"...och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft. Håll dig borta från dem!"

Människor kommer alltså ha ett sken av gudsfruktan utan att vilja veta av dess kraft. Är detta något som vi ser idag?

Ja, jag menar att detta är något som försöker smyga sig in i kyrkan idag. Jag tror att en av de saker som Den Helige Ande tänker på när Han inspirerar Paulus att skriva detta är liberalteologin. Varför detta?


Läs mer>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar