2009-06-23

Frågan om vem Gud är blir viktigare än på århundraden

-Okommenterat- Dagens gästkrönikör Sam Wohlin skriver:
Douglas Coupland skrev sedan en ny bok på 1990-talet som heter "Livet efter Gud". Han befinner sig i en regnskog i Brittiska Columbia. Han söker efter meningen med livet. I sin bok beskriver han den första generationen i västvärlden som vuxit upp utan tro. Han tänker att han lever i en efterkristen tid.

Men i avslutningen av boken så bekänner han plötsligt: "Då så - här är min hemlighet: Jag berättar den för dig med en öppenhjärtighet som jag tvivlar på att jag någonsin igen kan uppamma, så jag hoppas att du sitter i ett tyst rum när du hör dessa ord. Min hemlighet är att jag behöver Gud - att jag är trött och inte längre orkar klara mig på egen hand. Jag behöver Gud för att hjälpa mig att ge, eftersom jag verkar ha mist förmågan att ge; att hjälpa mig vara förstående, eftersom jag verkar ha mist förmågan att förstå; att hjälpa mig att älska, eftersom jag verkar ha mist förmågan att älska."

.................
I början på 1960-talet hade den kristna tron 855 miljoner anhängare - i dag är den siffran 2,3 miljarder. Islam hade på 1960-talets början 366 miljoner anhängare - i dag är den siffran 1,4 miljarder. Kristendomen har alltså vuxit med nästan 1,5 miljarder och islam med drygt 1 miljard anhängare, de senaste 50 åren. Den allra starkaste numerära tillväxten har skett de senaste 20 åren. Halva jordens befolkning är alltså kristna eller muslimer år 2009. Vem hade kunnat tro det? Inom filosofin talar man i dag om Guds återkomst.Globalt sett har kristendomen aldrig varit större än vad den är nu. Andlighet överhuvudtaget är en stark kraft i det nya årtusendet. I Sverige ökar i dag intresset för människors tro och värderingar. De existentiella frågorna berör oss och en andlig renässans verkar vara på väg. Mycket tack vare den stora invandringen i vårt land. Vi är nog inte så ateistiska som vi
trott, inte ens i ett av världens mest sekulariserade länder.

Läs hela inlägget i Dagen>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar