2009-07-08

Dessa minsta ibland oss

I Världen idag skriver Nasrin Mosavi Sjögren:
I en av kvällstidningarna läste jag en krönika häromdagen. Redan rubriken fångade mig: ”Aldrig så trygg som i mammas mage”. Krönikören skriver om den oro hon bär på för sina barn och menar att barn aldrig är så trygga som när de ligger i livmodern. Som jag önskar att hon hade rätt. Tyvärr ser verkligheten inte sådan ut. Faktum är att den i särklass farligaste platsen för en människa att befinna sig på i vårt land är just i sin mammas mage. Ingen annanstans är hon så fullkomligt övergiven av så väl juridiken, kulturen som sina medmänniskor. Den tunna gränsen där livmoder förvandlas till livmord går vid huruvida den ofödda människan är tillräckligt önskad av sina föräldrar. Aldrig annars tillåter vi att någons värde och status som människa avgörs av om andra önskar att denne ska få fortsätta leva. Sedan jag började intressera mig för de oföddas situation för ett par år sedan, har jag blivit alltmer övertygad om att det inte finns några hållbara argument för den laglöshet som råder i livets vagga. Med min nyvunna kristna tro på Gud följde också ett absolut människovärde. Det tog mig inte lång tid att inse att detta skulle få konsekvenser.

Läs mer i Världen idag>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar