2009-09-03

I William Booths fotspår; Mönstring pågår!

Bloggaren "kanelblomman" skriver:
"För en tid sedan besökte jag ett bibliotek med stort utbud av kristen litteratur. Väl där sträckte jag mig slumpvis efter en bok från hyllan och i min hand höll jag "Guds general" av Richard C.
Något inom mig manade mig att börja läsa just denna bok och efter bara ett par sidor var jag fast. På sida upp och sida ner målar författaren ett porträtt av frälsningsarméns grundare, William Booth. Fram träder bilden av en längtande William som får sitt livsomvälvande möte med Jesus.
Förundrad, och många gånger med tårar i ögonen, läser jag om Williams livsresa. Då jag begrundar Williams liv kommer strofer ur Allan Törnbergs dikt ”kallelsen” till mig. ”Det var som om någon dig rörde med kol från ett altares glöd, och djupt i ditt inre du hörde en röst som dig tvingande bjöd…” Kallelsen att tjäna Gud grep Williams hjärta och jag tror att han stämde in i Paulus ord; ”Kristi kärlek tvingar mig”.
Mitt hjärta berördes, och jag grät vid flera tillfällen, då författaren berättar om svåra passager för William och hans älskade Catherine. Livet var sannerligen inte enkelt och bekymmersfritt, men det fanns en Gudsfruktan som gick så på djupet att den skapade kämparglöd och framåtanda."


Läs mer på BoE>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar