2009-09-12

Tacksamhet – lätt att säga, svårt att visa

Moni Höglund skriver i Världen idags uppbyggelsekrönika:
"En dag för flera år sedan skulle jag tända en brasa i vår kamin. Jag, som hade varit scout och är uppvuxen på en bondgård där vi eldade med ved jämt. Tror ni att jag fick fart på den? Jo, faktiskt, efter mycket tidningspapper och stort tålamod, som jag inte har. Jag kan inte säga att jag var på så värst bra humör när det bara slocknade. Men när det väl hade tagit sig så satte jag mig för att jobba med det jag skulle göra den dagen, en predikan om tacksamhet. Jag kan väl inte säga att mitt humör var i läge för just tacksamhet. Men det första som jag läser när jag slår upp Bibeln är ”Ni ska tacka Fadern som har gjort er värdiga att få del i det arv som väntar de heliga i ljuset”.

Moni tänkte jag, lyft blicken och se det som verkligen är viktigt och värt att tacka för.
Vi har också mycket att vara tacksamma för i vårt vardagsliv om vi tittar på hur det ser ut runt omkring oss."


Läs mer>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar