2009-09-27

Rapport från samlingshelg i Skövde

Bert Åberg rapporterar på "Pärleportalen" (publicerat med tillstånd):

Fredag i Skövde
Under de fyra U:na uppbyggelse,uppmuntrad,uppfylld och utrustad är medlemmar från kårer i västra Götaland, Småland och Skåne samlade till inspirationsdagar i Skövde.

Fredagen inleddes med en samling för verksamhetschefer och kårledare där bl.a Ros Poke informerade om projektet den hjälpande handen, ett biståndsprojekt för kvinnors självförsörjning i nordvästra Kina i syfte att undkomma bli offer för trafficing. Man föder upp silkesmaskar vars enda föda är löven från mullbärsfikonträd. De planterade träden hindrar också jorden på sluttningarna från att erodera. På så sätt är projektet också ett miljöprojekt. Vic Poke predikade om hur vi kan träna upp hörseln för att lyssna till Guds röst och citerade bl.a C.S Lewis, "den osynliga världen är den mest verkliga".

Kvällens gudstjänst handlade om vikten av uppmuntran och en påminnelse om att en församling kan bara växa till den nivå där den har goda förebilder. Mycket av lovsång från kadetter och Skövdekören liksom smäktande toner från brasset stämde till Gudslängtan. Håll därför kärlekens eld alltid brinnande i era hjärtan vittnade Marita Funcke. Ett något ovanligt inslag var när Vic Poke uppmanade alla att under predikan ta fram mobilen och smsa någon som behöver en uppmuntran. Hälsningen från Filipperbrevet "Allt förmår jag genom honom som ger mig kraft..." följde oss från mötet.

Ännu var inte kvällen slut och framåt midnatt hade också sista mötet, med fokus på ungdomar, där Viktor Paulsson predikade om att ha omsorg om varandra, sporra varandra och uppmuntra varandra, klingat ut. Jenny Alm var bokstavligen talat iklädd hela Guds vapenrustning... en spännande dag inför Herren väntas i morgon i Skövde.


Lördag i Skövde
I Skövde var det shoppinghelg med modevisning och jazzmusik i centrum. Många människor fanns därför på torget när det blev musikkårens tur att hålla Band stand. De spelade några marscher och välvalda hymner och tillfälle gavs att presentera vad vi tror på genom att läsa Joh.3:16. Mitt i folkmassan marscherade sedan ett par hundra frälsningssoldater under tjugo minuter runt centrum för att avsluta vid Skövde kyrka, S:ta Helena. Tamburinerna hade dammats av och trakterades i marschen skickligt av mogna tamburinflickor.

En gudstjänst för alla i Skövde kyrka samlade över trehundra personer som deltog i lovsången och lyssnade till musikkåren. Petter Ljungholm, Hisingskåren, berättade om arbetsmarknadsprojektet som bedrivs vid kåren. Tjugofem arbetslösa får där vissa meningsfulla arbetsuppgifter och träna sig i att söka arbete. Åtta personer har hittills kommit ut i jobb, genom projektets försorg.

Många barn fanns i gudstjänsten och barnkörerna från Skövdekåren framträdde med såväl bibelläsning som helhjärtad sång.Öster om Eden, om ärlighet och fred var temat för kommendör Vic Pokes predikan.

Förbön hölls i kvällsmötet för en ensamstående småbarnsmamma som begärt förbön för sin fyraåriga dotter med leukemi. Fortsätt gärna be för henne. Sång av tillsammanskören från Östra kåren i Göteborg smittade av sig såväl som lovsången som ledde fram till Ewa-Marie Kihlagårds predikan om att vara uppfylld av längtan till Guds hus. När Gud är närvarande så märks det. När det kommer stress in i våra liv, den helige Andes tempel, så kan inte frid råda. Vi är ett Guds tempel som måste mättas med det som är gott och välbehagligt, predikade Ewa-Marie.

Finalen för kvällen var nattmötet med sånggruppen Fyra Bugg, och predikan av Viktor Paulsson.

Sångtexterna var slående, fyndiga och fyllda med ett humorsamt allvar med inslag av ironi. De lockade såväl till skratt som eftertanke. Med utgångspunkt från - Vad tänkte Petrus när han såg sig själv i spegeln? till katedralen la Sagrada de Familla i Barcelona, predikade Viktor om att den heliga familjen är inte klar än och var och en är speciell i Guds ögon. Vi behöver en kollektiv helgelse för att växa till och förenas som Guds familj. Bön och förbön för helgelse förenade de församlade och att en liten stund med Jesus förändrar allt var upplevelsen när vi efter midnatt vandrade ut i natten.


Söndag i Skövde
Den sista av inspirationsdagarna i Skövde inleddes med ett böneseminarium där Mona Stockman undervisade om strategisk bön för Sverige och de orter som gruppen representerade. Ett bibelord som var genomgående i flera av samlingarna under inspirationsdagarna var från Jesaja 55. Där vi lär oss att Guds ord vänder inte fruktlöst tillbaka, utan att göra det Herren vill och utföra hans uppdrag.

Tacksamhetens lov präglade förmiddags-gudstjänsten där lovsången förde in församlingen i Herrens närhet. Gospelkören Glow, från Göteborgs första kår, sjöng om att upphöja Jesus, att Gud förser våra behov och uppmanade genom sin inspirerande och välljudande sång till fortsatt vandring med Gud. Lovsångsteamet Wahlmans&Grahn förde församlingen vidare i lovsång. Jenny Belin berättade om hur Gud kallar till arbete bland flyktingar och asylsökande i Bergsjön, Göteborg. Kommendör Vic Poke predikade om att bli utrustad till Guds tjänst och berättade om David som skulle möta jätten Goliat på slagfältet med fem välslipade stenar som enda utrustning. Det omöjliga blev möjligt genom Guds kraft. Vi har allt vi behöver i Kristus och i honom vänds allting till tacksägelse.Avslutningsgudstjänsten blev en sändning ut till våra olika uppdrag. Lovsångsteamet ledde sången och Skövde musikkår gjorde en vacker tolkning av "Jesus is all I need".

Ewa-Marie Kihlagård förkunnade Ordet och berättade om hur vi kan inta nya platser med Guds ord. Liksom Herren sa till Josua, "Varje fotsbredd mark ni trampar på, ger jag er", så får kristna idag proklamera Guds seger på mark vi beträder som hans redskap. Flera gånger under inspirationsdagarna återkom orden från Jesaja 55:10-11, här liksom i böneseminariet, liksom orden i Josua 1:5ff; med uppmaningen att vara stark och frimodig.

1 kommentar:

  1. Hej, säsongs hälsningar till alla mina vänner jag är här för att berätta lite om hur jag fick min hsnabd tillbaka med hjälp av en stor man som heter baba Amiso. Jag heter Alice Lucas, form, Alingsås, Sverige. Efter 12 års äktenskap har min man och jag varit i en gräl eller den andra tills han äntligen lämnade mig och flyttade till Kalifornien för att vara med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var över och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin far igen. Jag försökte vara stark bara för barnen men jag kunde inte kontrollera smärtan som plågar mitt hjärta, mitt hjärta fylldes av sorg och smärta eftersom jag verkligen var kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och önskar alltid att han skulle komma tillbaka till mig, jag var verkligen upprörd och jag behövde hjälp, så jag sökte efter hjälp online och jag stötte på en webbplats som föreslog att Dr.Amiso kan hjälpa till att få tillbaka artiklar snabbt. Så jag kände att jag skulle prova honom. Jag kontaktade honom och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde det då han gjorde en Love spell för mig. 48 timmar senare ringde min man verkligen till mig och sa till mig att han saknar mig och barnen så mycket, så fantastiskt !! Så det var så han kom tillbaka samma dag, med massor av kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för den smärta han orsakade mig och barnen. Sedan den dagen var vårt äktenskap nu starkare än tidigare, allt tack vare Dr.Amiso. han är så kraftfull och jag bestämde mig för att dela min berättelse på internet att Dr.Amiso verklig och kraftfull stångskärare att jag alltid kommer att be för att leva länge för att hjälpa sina barn i en tid av problem, om du är här och du behöver din Ex tillbaka eller din man flyttade till en annan kvinna, vill känna igen i världen eller cancerfrågan, vill gifta sig med älskaren efter ditt val eller skilsmässor, hälso- eller äktenskapsproblem, jobbfrämjande och framgång, vad som helst, gör inte ge upp, inte mer gråta, kontakta denna kraftfulla stavning nu. Här är hans personliga e-postadress på: herbalisthome01@gmail.com

    SvaraRadera