2009-10-28

Gudstro den enda vetenskapliga

Dagen skriver:
"- Gudstro är den vetenskapliga världsbilden. Annat är till stor del fria fantasier. Det säger Allan Emrén, filosofie doktor i fysikalisk kemi och anställd vid Göteborgs universitet och Chalmers under 35 år.
Allan Emrén har varit involverad i kärnkraftssäkerheten vid svenska kärnkraftverk och driver i dag företaget Nuchem Research AB och hemsidan www.kunskapomGud.se.
Redan som elvaåring läste han avancerad litteratur i fysik och geologi.
-Jag kallade mig ateist eftersom naturvetenskapen verkade ha svar på alla frågor, men så lyssnade jag till ett radioföredrag av min idol Knut Lundmark, chef för Astronomiska observatoriet vid Lund universitet.
Lundmark sa att Bibelns skapelseberättelse på många punkter stämmer med vetenskapliga slutsatser, något Emrén undersökte och fann vara sant.
-Numera kan jag inte ens tvivla på Gud. Det finns alltför mycket som är oförklarligt utan en skapare."


Läs mer>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar