2009-12-03

Tre orsaker varför man inte ska underskatta barn

1. En dag satt den lilla flickan och såg på sin mamma som diskade vid diskbänken. Plötsligt upptäckte hon att mamman hade flera grå hårstrån i sitt svarta hår.
Hon såg på sin mamma och frågade: ´Hur kommer det sig att flera av dina hårstrån är gråa?´
Hennes mamma svarade: ´Varje gång du gör något som får mig att gråta eller något som gör mig olycklig, så blir ett av mina hårstrån vita.´
Den lilla flickan tänkte på den nya informationen hon fått en lång stund och frågade sedan: ´Hur kommer det sig då att alla mormors hårstrån är gråa?´

2. Läraren hade en lektion om blodcirkulationen. För att göra det hela tydligare sa hon: ´Om jag nu skulle ställa mig på huvudet, så skulle allt blod rinna ned i huvudet och jag skulle bli röd i ansiktet.´
Eleverna höll med, och läraren fortsatte: ´Hur kommer det sig då att allt blod inte åker ned i fötterna då jag står rakt upp som vanligt?´En liten pojke utbrast: ´Därför att dina fötter inte är tomma.´

3. Barnen hade ställt upp på kö för lunch i den katolska skolan.
Vid ena änden på bordet fanns det en stor skål med äpplen. Nunnan hade skrivit en lapp och lagt den i skålen med äpplen: ´Ta bara ett äpple. Gud ser dig.´
Längre fram i lunchkön fanns det en stor skål med kakor fyllda med choklad.
Ett barn hade skrivit en lapp: ´Ta så mycket du vill. Gud håller ögonen på äpplena?´

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar