2010-01-03

Varje kristen måste vara beredd på martyriet

Bengt Malmgren skriver i sin blogg:
"Historien är full av exempel på människor som dött för sin kristna tro. Här i Europa har vi länge vant oss vid att leva tryggt ochär vana att kunna försäkra oss mot alla obehagligheter. Även "mainstream" kristendom har blivit ett lagom trevligt inslag i vardagen för stora grupper av vanekristna, och liberalteologer förser dem med ett ideologiskt underlag att fortsätta på den vägen. Det känns säkert främmande för oss bekväma européer att ställas inför sådana val.

Jag hajade själv till för några år sedan då Biskop Anders Arborelius vid ett tillfälle sade att varje kristen som tar sin tro på allvar måste ha en inre beredskap att också dö för sin tro. Är jag beredd att dö för min tro om jag skulle ställas inför valet? För några år sedan var jag osäker och kände mig mycket besvärad över frågan. Idag kan jag säga att jag aldrig vill förneka Jesus även om det skulle kosta mig döden, men jag bävar inför situationen och kan inte med morsk frimodighet påstå att jag skulle bestå provet.
Ungdomar på Livets Ord har satt upp em musikal som belyser temat. Den hade premiär 29 december 2009 och heter
MARTYRION. Tyvärr hade jag inte möjlighet att närvara, men genom Livets Ords förnämliga webb TV-service är föreställningen tillgänglig via internet en vecka framåt. För att vara gjord av amatörer är den väldigt bra gjord och jag rekommenderar alla som kan att se den."

Läs mer>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar