2010-02-21

Var finns profilerna inom frikyrkan?

Stefan Swärd reflekterar med anledning av Dagens lista över de tio personer som mest påverkat kristenheten under 00-talet:
"Jag gör dock två reflektioner. Listan över de tio personer som påverkade svensk kristenhet mest under 00-talet innehåller 4 pingstvänner, tre biskopar inklusive en ärkebiskop från Svenska Kyrkan, en ateist, Ulf Ekman och biskop Arborelius.
Den fråga jag ställer mig var finns de traditionella frikyrkosamfunden någonstans. Och här tror jag Dagen hamnar helt rätt i analysen. Det saknas tydligen helt och hållet färgstarka och inflytelserika ledare inom MIssionskyrkan, Frälsningsarmén, Evangeliska Frikyrkan, Alliansmissionen, Baptistsamfundet. Det är detta Dagen säger och jag tror att man har helt rätt. Vi har blivit tysta, marginaliserade, okända i samhället i stort, och det är knappt så att man ens känner till oss inom svenska kristenheten. Det är uppenbarligen bara pingströrelsen som har förmåga att fostra fram profiler. Vad gör vi för fel i de övriga samfunden - det är en fråga vi behöver fundera ett antal varv över. Är vi så rädda att få fram färgstarka ledargestalter, så att allt blir fullständigt profillöst och utslätat?"

Läs mer>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar