2010-05-30

Storm efter flyttad skolavslutning

Från Dalarnas Tidningar:   "En folkstorm har blossat upp i Transtrand och Sälen. Och anledningen är att den lokala styrelsen vid Sälens skola och rektorn vid skolan Inga-Maj Fjällborg har beslutat att flytta skolavslutningen för eleverna vid Sälens skola till Olnispagården i Sälen. Och därmed bryts ett tvåhundraårigt samarbete mellan kyrkan och skolan där allt kyrkan varit den naturliga platsen för skolavslutningarna.
En som gått till mycket hård attack mot att skolavslutningarna flyttas från kyrkan till Olnispagården är kyrkoherden i Lima- Transtrands församling Arne Söderbäck.- Här bryter man en tvåhundraårig tradition som funnits i bygden. Det är många som reagerat kraftigt mot detta och det här är inte bara skolan det gället utan hela bygden säger kyrkoherde Arne Söderbäck som är mycket kritisk hur skolan hanterat den här frågan och i synnerhet hur rektorn Inga-Maj Fjällborg uppträtt.
- Jag har försökt att få kontakt och när jag fick det via mejl fick jag svaret att hon sköter skolan och jag skall ägna mig åt att sköta kyrkan säger Arne Söderbäck som är mycket upprörd hur man hanterat frågan om skolavslutningarna."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar