2010-03-02

Fundamentalist - ett öknamn för obekväma personer?

Olof Djurfeldt skriver i Dagen:
"Vi lever i ett kulturklimat där den som har en fast övertygelse i religiösa och etiska frågor lätt blir utskälld som fundamentalist. Om man tror att det finns en Gud som skapat världen och uppenbarat sig för människorna och om man ser Bibeln som den yttersta auktoriteten i frågor om kristen tro och kristet liv blir man en mycket suspekt person.

Yrkesförbudet hänger i luften. Kan man vara lärare eller vetenskapsman med en sådan grundsyn?

Nu finns det ju bevisligen många av mänsklighetens stora begåvningar som lyckats förena en sådan grundsyn med vetenskaplig noggrannhet. Det finns inget självklart samband mellan tro och fanatism.

Själv tror jag på de kristna fundamenten. Människan är skapad av Gud, har misslyckats med att leva rätt men erbjuds förlåtelse och möjligheter till en ny start i livet genom tron på Jesus. Det är nog för att av en och annan uppfattas som fundamentalist.

Om jag dessutom påminner om att jag med stort engagemang har skrivit och talat för de oföddas rätt till liv och argumenterat emot "rätten till abort", göder jag på misstänksamheten.

Jag måste vara ett svårt fall, eftersom jag aldrig har kunnat förstå att det är okej att ta ofödda människors liv medan man blir hårt straffad om man skulle beröva en nyfödd människa livet. Jag kan helt enkelt inte se logiken i den ordningen. Men är jag därför farlig?"
Läs mer>>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar