2010-03-28

Guds kraft förvandlade mig

Vittnesbörd från http://www.gudslängtan.se/:
Hej vännen! Mitt namn är Markus. Jag är 32 år och önskar dela med mig till dig om hur Gud har rört vid mitt hjärta och hur mitt liv har blivit totalt förvandlat genom hans mäktiga kraft "Den helige Ande".

Mitt liv innan min frälsning
Jag var väl ganska normal tyckte jag innan jag blev frälst. Jag träffade tjejer som alla andra och festade ibland, även fast det var mycket mindre än vad det var förr om åren. Om jag skulle roa mig ville jag gärna dricka för det var inte så lätt för mig att ha roligt utan alkohol och tyvärr är det så för många idag. Jag var ofta lite stressad, hade ganska dåligt tålamod, blev ganska lätt arg, tänkte en del på pengar och affärer, och det kändes som om jag jagade något hela tiden och blev aldrig riktigt nöjd med livet. Detta överensstämmer nog med många, men trots detta hade jag inget dåligt liv, utan det var helt ok.

Något fattades i mitt liv och jag trodde att det var en fru, fast nu vet jag att det var Jesus Kristus och han fattas i allas liv utan att folk vet om det. Det ”hålet” i hjärtat som finns hos dom som inte har Jesus går inte att täcka på ett materiellt sätt eller med upplevelser på något sätt, utan bara genom att ta emot Herren Jesus i sitt hjärta och bli uppfylld av den Helige Ande. En fru vill jag fortfarande ha fast det kommer och jag vet att Gud kommer leda mig till den rätta, för endast han vet vem som verkligen är den rätta för mig.

Jag har alltid trott på Gud, hade läst Bibeln och bad nästan varje natt till Gud sedan jag var liten. Trots detta kände jag inte Jesus och var så kallad ”namnkristen”. Jag trodde att jag var kristen men det var jag inte. Jag trodde att det räckte med att tro, göra goda gärningar, be och läsa Bibeln, men nu vet jag att det inte gör det. Nu vet jag att vi har ett beslut att ta och att det inte finns något underbarare än att ta emot Jesus i hjärtat och lägga sitt liv i Hans hand.

Min överlåtelse till Jesus
En gång hamnade jag i en taxi och började prata om kristendomen med chauffören, som var assyrier från Irak och heter Jacoub. Han hade själv blivit frälst för fyra år sedan och berättade om hur Jesus förvandlade hans liv från mörker till ljus. Jag märkte att han hade något som inte jag hade och han bjöd in mig till Pingstkyrkan i Bredäng på gudstjänst. Jag åkte dit dagen efter och jag hörde fantastiska vittnesbörder och saker som Gud hade gjort i människors liv och min tro som fanns blev verkligen övertygad. En vecka senare frågade Tord mig om jag ville överlämna mitt liv till Jesus? Först då förstod jag att man måste ta ett beslut och att det inte räcker att ha "vanlig tro". Jag började fundera: undra vad Jesus ska gör med mig då? Han kanske skickar mig till Afrika för att missionera och så kan det ju bli, men nu vet jag att Gud vill vårt bästa på alla plan i livet och Han vet vad som är bäst för oss alla. ”Om nu redan ni, som är onda, förstår att ge era barn goda gåvor, skall då inte er Fader i himlen ge det som är gott åt dem som ber honom?” (Matt 7:11). Hur som helst, så funderade jag en vecka och tog sedan beslutet att överlämna mitt liv till Jesus. Jag bad Herren Jesus om förlåtelse och bad honom komma in i mitt hjärta och vara min Herre i livet. Sedan började det hända fantastiska saker med mig och den Helige Ande förvandlade mig på ett övernaturligt och underbart sätt.

Den Helige Ande förvandlade mig
Dagen efter när jag bad att den helige Ande skulle uppfylla mig började jag skaka otroligt mycket. Jag kände hur den helige Ande verkligen tog tag i mig och markerade sig inom mig och skakade mig rejält och jag måste ha sett ganska så konstig och rolig ut. Detta hade jag sett på tv och undrat vad det var för konstigt fast nu hände det mig. Jag kände verkligen och visste att det var Guds Ande som nu var inom mig på ett påtagligt sätt och ville visa det. Detta måste upplevas för att förstå!

Jag kände en härlig känsla av kärlek, frid, glädje och jag förstod att något underbart hade hänt inom mig. Mina egenskaper började ändras ganska snabbt och den Helige Ande började forma, rena mig och tog bort alla mina negativa egenskaper som hat, stress, otålighet, själviskhet o.s.v. Jag kunde tidigare känna hat och tycka illa om det ena och det andra, men nu var allt det helt borta. Vilken skön känsla! Jag blev fylld av ”den Helige Andens frukter som är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning” (Gal 5:22-23). Jag började älska alla, så som man bara kan göra med Guds enorma kärlek. Jesus sa att vi ska älska våran nästa som oss själva och det innebär alla. Att älska den som älskar oss är enkelt. Ska vi då ha lön för det? Nej, vi skall älska den som hatar oss och be för dom som förföljer oss. Förlåt andra så blir du också förlåten. Detta är svårt om man inte fått sitt inre förändrat (blivit pånyttfödd) och är uppfylld av den Helige Ande. Detta måste ske om man ska kunna behaga Gud, för: ”De som är kvar i sin köttsliga (syndiga) natur kan inte behaga Gud” (Rom 8:8).

Nu skulle det aldrig falla mig in att dricka mig berusad och jag har absolut inget behov av det längre heller och det känns skönt, fast visst ett glas vin eller en öl är ju inte fel. Fylleri däremot skulle absolut inte behaga den Helige Ande inom mig. Den Helige Ande berusar och fyller mig med kärlek, glädje och frid på sitt sätt utan alkohol. ”Berusa er inte med vin, där börjar lastbarheten, utan låt er uppfyllas av Ande” (Ef. 5:18).

Tidigare svor jag väldigt mycket, men nu helt plötsligt gjorde jag inte det längre och nu reagerar jag till varje gång någon säger en svordom. Folk förstår inte att dem åkallar den onde när dom svär, men jag går heller inte runt och tillrättavisar folk för det hjälper inte. Allt begär som köttet har till det världsliga och materiella försvann nästan helt och Kristus hamnade i centrum istället. Lyx och rikedom blev mindre viktigt och tidigare var jag ofta sugen på tjejer som dom flesta killar är och det kunde nästan vara jobbigt ibland. Det begäret försvann helt och det var en befrielse att inte känna så längre. Nu tittar jag på tjejer och tycker att dom är vackra, men jag tänker inte alls som tidigare och sex med någon kommer jag inte ha och vill inte ha förrän jag gifter mig. Gud avskyr otukt och har inte skapat oss för det, även fast dagens samhälle tycker det är normalt och jag tyckte också det innan pånyttfödelsen. Gud anpassar sig inte till 2007 och han är inte svensk, utan Gud är Gud och vi ska anpassa oss till honom som är våran skapare. Jag blev helt enkelt befriad från det som köttet hade begär till och jag insåg att jag tidigare var slav under synden.

Mina tidigare synder var nu raderade och jag har inga bekymmer längre för något och Herren Jesus har gjort mig så lycklig och gett mig frid och nåd. Jesus sa: ”Jag har kommit för att de skall ha liv, och liv i överflöd” (Joh. 10:10). Nu kunde jag helt plötsligt börja leva efter Bibeln och det känns enkelt, rätt och naturligt. Det som skulle vara en omöjlighet tidigare för den gamle Markus men den helige Ande hjälper mig med det jag inte skulle klarat med egna köttsliga ansträngningar. Jag tillrättavisar ingen att leva efter Bibeln för jag vet att det är ingen idé, utan vi måste födas på nytt och få vårat inre förändrat. Jag kan inte förändra någon hur mycket jag än vill utan det är bara Gud som kan göra det.

När man blir pånyttfödd och får den helige Ande börjar man se saker med nya andliga ögon och förstå saker man inte förstått tidigare. Det är först när vi tar emot sanningen (Jesus), som Gud visar sanningen för oss. Jag säger alltid till dom som inte förstår, att söka Herren och sen kommer dom att förstå allt.

Den första veckan var väldigt känsloladdad med otroligt mycket glädje, fast även en del tårar när jag tänkte på vad Jesus gjort för mig. Först nu förstod jag verkligen vad Jesus gjorde för oss människor då han tog straffet på korset för våra synder och där borde jag egentligen ha hängt på korset istället för honom. På grund av Jesus lidande och död som syndfri och fullkomlig hade jag nu blivit förlåten, blivit rättfärdig, fått frid och nåd! Inte av mina egna gärningar utan endast av Guds nåd! Jag tackar och prisar Herren Jesus varje dag för vad han gjort möjligt! Fast kom ihåg att det räcker inte med att bara veta vad Jesus gjorde utan man måste ta emot frälsningen.

Vad hände efter min överlåtelse till Jesus?
Två veckor efter att jag blev pånyttfödd och hade blivit en ny skapelse i Kristus (2:a Kor 5:17) döpte jag mig och begravde mitt gamla liv och den gamle Markus är borta för evigt och det kan inte kännas bättre! Nu brinner jag verkligen för Herren Jesus och jag vill berätta för alla vem Jesus Kristus är och om det glada budskapet om frälsning och jag känner verkligen att Herren har lagt detta på mitt hjärta och jag vill inget hellre än att vara i Hans tjänst och nå dom förlorade. Jag vill att alla ska överlämna sina liv till Jesus och bli frälsta men jag kan inte övertala någon hur mycket jag än vill det utan alla måste själva vilja ta ett eget helhjärtat beslut. Gud skapade oss till att ha fri vilja och han tvingar sig inte på någon. Han vill att vi ska komma av kärlek och ge vårat liv till Jesus. Jesus gav ju sitt liv för oss då han tog vårat straff för att göra detta möjligt för var och en som tar emot honom som sin Herre och Frälsare.

Sedan jag blev frälst har jag hört så många fantastiska vittnesbörder och hur böner blivit besvarade på helt otroliga sätt. Gud vill verkligen ordna saker för oss i våra liv och är så god, har sådan omsorg och löser saker på dem mest konstiga och fantastiska sätten. Folk jag känner har blivit helade och några har till och med fått ett personligt möte med Herren Jesus. Jag hör otroliga saker nästan varje vecka och detta kan man inte förstå om man tänker med förnuftet, men det är sanningen och det bara är så. Jesus lever!

Den Helige Ande markerade sig väldigt mycket och ofta i mig under dom första veckorna och det är alltid härligt att vara med om det. Jag kunde skaka nåt enormt när jag bad att bli fylld av den Helige Ande och jag kunde ofta känna strömmar av kärlek inom mig och hur den Helige Ande markerade sig på märkliga sätt. Jag kunde verkligen känna Jesus kärlek inom mig, det är så underbart och det kan beskrivas ungefär som när man är kär fast lite annorlunda. Folk har sagt till mig att jag aldrig ska glömma den första kärleken med Jesus för det kan komma dagar då man får vandra i öknen och kanske prövas och då ska man komma ihåg den första kärleken med Jesus.

Den helige Ande är en hjälpare
Den Helige Ande är en hjälpare och en gåva vi får vid frälsningen och genom Anden vägleder och kommunicerar Gud med oss och när jag frågar Gud om vägledning i viktiga beslut så får jag det. Den helige Ande formar, renar och förnyar oss så att vi blir mer lika Jesus Kristus i sinnelaget. Nu tänker och agerar jag mer osjälviskt fast som Jesus kan vi aldrig bli, för vi är fortfarande människor och det finns bara en fullkomlig. Den Helige Ande rättar sig efter Bibeln, som är Guds ord och våran lag, så skulle jag göra något emot Bibeln så tillrättavisar den Helige Ande mig. Som pånyttfödd kristen går det absolut inte att leva i medveten synd. Man vill vara rättfärdig i allt och det viktigaste är att göra allt med kärlek. Man vill avspegla Jesus Kristus i allt fast jag vet att det inte går och jag kommer att fela och synda för att jag är människa, men då jag syndar ber jag om förlåtelse. Jag lovar och vet att Gud finns, ser allt, vet vad du tänker och gör just nu och Gud kan spela upp varje människas hela liv som en film och visa saker. Ingen kan gömma något eller komma undan med något från Gud och alla kommer vi stå framför honom en dag oavsett vad vi tror eller tycker. Han är så kärleksfull och så god men avskyr det orätta.

Kristendomen handlar om kärlek och en personlig relation med Gud
Kristendomen är ingen religion, utan kristendomen handlar om kärlek och att leva i personlig relation med Gud. Det är därför som Gud har skapat oss, fast synden står mellan för att Han ska kunna ha en relation med oss. Du kanske har bett, men aldrig fått bönesvar eller aldrig fått uppleva Gud på något sätt, och då vet du nu varför det är så. För att försona sig med Gud och för att påbörja en relation med Gud måste man ta emot Jesus som sin Herre och lägga sitt liv i Hans hand. Man blir inte kristen och tillhör inte Jesus förrän man gjort det och då föds man på nytt av den Helige Ande och ”den som inte föds på nytt kan inte se Guds rike” (Joh. 3:3-7). Född på nytt blir man inte genom ett spädbarnsdop eller en konfirmation utan endast genom en helhjärtad överlåtelse till Jesus. Dopet frälser endast om det är ett dop i tro och omvändelse från synden och om man tar emot Jesus som sin Herre och Frälsare och beslutar att följa honom. Ett spädbarn kan inte göra det och är inte medveten om vad som händer och därför kan det inte heller födas på nytt genom dopet. Alla måste ta ett eget personligt beslut.

När man föds på nytt blir man en ny skapelse i Kristus, den gamla syndiga naturen dör, alla tidigare synder raderas och det nya eviga livet börjar (2:a Kor 5:17). Pånyttfödelse är nödvändigt och ofrånkomligt för att få frid och relation med Gud. Tyvärr finns det många som inte förstår detta och känner inte Jesus trots att dom utger sig för att vara kristna. Jag kan bara berätta om frälsningen, förklara vägen och be för att dom ska vakna och omvända sig och ta emot Jesus innan det är försent.

Hur är din relation med Gud?
Jag är så tacksam för den frid och nåd jag fått men detta måste man själv uppleva för att förstå och jag lovar att du kommer att få en underbar upplevelse när du tar emot Jesus. Gud älskade världen så mycket att han offrade sin ende son som ett oskyldigt lamm för att fullborda allt. Syndfri och fullkomlig tog Jesus på sig ditt straff och plågades och förnedrades för att sedan dö på korset och uppstå på tredje dagen för att besegra döden och satan för att du ska kunna få syndernas förlåtelse, frid och gemenskap med Gud och evigt liv! Men det räcker inte att bara veta detta...

Frälsning finns för alla oavsett tidigare synder och alla är i behov av det. "Ingen kan förklaras rättfärdig inför Gud genom lagen" (Gal. 3:11, 2:16) och ingen kan förtjäna frälsningen på grund av sina egna gärningar, utan det handlar endast om Guds nåd! All ära åt Gud! ”Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig” (Ef. 2:8-9).


”Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud” (Rom 3:23). Alla har oförlåtna synder, misstag och själviskhet som skiljer oss från Gud oavsett vad du än tror om dig själv, men Jesus har med sitt liv betalat priset för din skuld och öppnat vägen för dig till Fadern. Jesus sa:" Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig" (Joh 14:6). Om du ska nå fram till Gud och få förlåtelse och påbörja din relation med honom måste det bli på Hans villkor. Det vill säga att du accepterar den betalning som Jesus gjort för dig genom att erkänna att du syndat, be honom förlåta alla dina synder, be Jesus komma in i ditt hjärta och ta ledning över ditt liv.

Det finns ingen annan lösning eller räddning oavsett vad du tror eller tycker (även du som tycker du är snäll och god kan bara räddas av nåd genom att ta emot Jesus, Gud ogillar när människor är högmodiga, självgoda och tror att man är egenrättfärdig.) "Om rättfärdighet kunde vinnas genom lagen, då hade Kristus dött förgäves" (Gal 2:21). Tusen gudstjänster och böner och att kunna Bibeln utantill räddar dig inte heller om du inte överlämnat ditt liv till Jesus. Det går inte att förtjäna frälsningen på något sätt. Endast genom att ta emot Jesus kan du bli rättfärdig inte för vad du själv gjort eller är utan för vad Jesus gjorde för dig. Att inte ta emot Herren Jesus underbara erbjudande om frälsning är samma sak som att tacka nej och det är samma sak som att avvisa det som Guds älskade son gjorde för dig. Det är den största synden som finns och för det finns ingen förlåtelse. Frälsningen är Guds kärleksgåva till var och en som vill ta emot den. Jesus erbjuder dig frid, förlåtelse och gemenskap med Gud, inte bara nu utan för evigt!! Har du tagit emot erbjudandet? Om du dör idag kommer du till himlen?

Herren Jesus har gjort allt möjligt för att rädda just dig. Nu är allt upp till dig. Du väljer själv, evigt fördärv eller evigt liv med Jesus. Vad väljer du?

Jesus sa: ”Se, jag står vid dörren och bultar. Om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in till honom och äta med honom och han med mig” (Upp 3:20). Jesus älskar dig och knackar på ditt hjärta och vill bli insläppt. Du har ett val att göra...

Vill du överlämna ditt liv till Jesus?
Om du vill ta emot Jesus som din Herre och Frälsare och påbörja en levande och personlig relation med Gud kan du göra det nu. Det handlar om att tro med hjärtat och bekänna med munnen (Rom 10:9-10). Be Jesus förlåta dig dina synder, be honom komma in i ditt hjärta och ta ledningen över ditt liv. Här är förslag på överlåtelsebön, fast det är inte orden som är det viktiga utan att du verkligen menar det:

”Jesus, jag behöver Dig. Jag har gått min egen väg och syndat mot Dig. Jag tror att Du är Guds Son och att Du dog och uppstod också för mig. Tack för att Du dog på korset och tog på Dig straffet för mina synder. Förlåt mig alla mina synder. Rena mig med Ditt blod. Nu öppnar jag dörren till mitt hjärta och tar emot Dig som min Herre och Frälsare. Jag inbjuder Dig att komma in i mitt hjärta och börja leva i mig. Ta ledningen över mitt liv och gör mig sådan som Du vill att jag ska vara. Tack för att jag nu är ett Guds barn och att Du fyller mig med Din Helige Ande. Tack Jesus! Amen!”

Marcus Eriksson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar