2010-03-19

Marcus Birro om Gardells TV-program

Marcus Birro skriver i Expressen:
I höstas blev jag kontaktad av SVT. De undrade om jag ville medverka i ett nytt program om tro. Jonas Gardell skulle vara programledare.
.....................................
Någon vecka innan första programmet med Gardell skulle sändas fick jag ett kort mejl från redaktionen som utan att förklara meddelade att hela intervjun med mig var bortplockad. Jag ställde en fråga om varför med vändande e-post men fick inget svar. Nu ska gudarna veta att tv-tittarna nog klarar sig utan mig (i höstas var jag med överallt) men jag såg ändå med viss spänning fram emot premiärprogrammet för att få en förklaring till varför vårt samtal helt plockats bort.




Förklaringen dansade fram i trailer efter trailer, och i stort sett under varenda bildruta hela programmet. Förklaringen hette Jonas Gardell. För att vara en fritänkande, liberal och öppenhjärtig grubblare är det hemskt att se med vilken lismande iver han ger sig på allt heligt.


Allt av värde i tron pissar han på. Han har missuppfattat det allra mest grundläggande i alla former av relationer, och kanske särskilt den mellan Gud och människa. Nämligen ödmjukhet. När man närmar sig Gud bör man sänka tonen, skruva ner sitt ego en aning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar