2010-03-22

Yttrandefriheten är absolut

Ann Heberlain skriver i Kyrkans Tidning:"Jag kan inte påstå att jag skulle sakna provokatören/medieprofilen/konstnären Lars Vilks om han försvann ur offentlighetens radar.Jag tycker att hans teckningar av Jesus som pedofil är motbjudande, verket Judesuggan snudd på rasistiskt och hans världsberömda bild av Muhammed som rondellhund tröttsam i sitt uppenbara syfte att provocera. I dagarna greps sju personer på Irland, misstänkta för att ha planerat att döda Vilks. Rondellhunden är alltså på tapeten igen och Vilks poserar vildögd med yxa.
”Jag delar inte er åsikt men jag är beredd att gå i döden för att försvara er rätt att hävda den” sade en gång Voltaire. Jag är synnerligen tveksam till om jag är beredd att gå i döden för Vilks rätt att kränka troende kristna, judar och muslimer."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar